COVİD-19 KRİZİ İÇİN EĞİTİM BAKANLIĞININ VE YÖK’ÜN ALDIĞI TEDBİRLER VE ÖNERİLERİMİZ

COVİD-19 KRİZİ İÇİN EĞİTİM BAKANLIĞININ VE YÖK’ÜN ALDIĞI TEDBİRLER VE ÖNERİLERİMİZ

Covid-19 salgının Türkiye’de yayılmasını engellemek için MEB ortaöğretimde ara tatilini öne aldı ve eğitim-öğretim faaliyetlerini durdurdu. YÖK’de 18 Mart tarihinde Üniversitelerde eğitimi sonlandırıldı.  

MEB, okulların kapatılmasının ardından yaptığı açıklamada 23 Martta uzaktan eğitime başlanacağını ilan etmişti. MEB TRT ile anlaşarak 6 kanaldan online eğitime başladı ve Eğitim Bilişim Ağını (EBA) öğrencilere açtı. Öğrenciler internet yoluyla EBA’ya ulaşıp ders meteryallerinden faydalanmaya başladılar. YÖK’te aynı hafta üniversitelerde online eğitime başlanacağını duyurdu.

Hızlı yayılan virüse karşı en önemli tedbir böylece alınmış oldu. Hem YÖK hem de MEB’in online eğitimde başarılı olmaları için bütün öğrencilerin internete erişecek bilgisayarlarının ve erişimlerinin olması gerekir. Üniversite öğrencilerin ve ortaöğretim öğrencilerinin bir kısmının bilgisarı yoktur. Ülkemizdeki internet erişimi %72’lerde olduğu için bir kısmının da erişimi yoktur. MEB’in 6 Gb’lık kullanımm hakkı erişimi olmayan öğrenciler için bir şey ifade etmemektedir.

Online eğitimde en önemli husus ders içeriklerinin hazır olması veya öğretmenlerin senkron olarak dersleri TV veya internet ortamında anlatmalarıdır. Farklı okul türleride göz önüne alınırsa bütün öğrencilere senkron derslerin verilmesi fevkalade zordur. Bu durumda yapılması gereken öğrencinin sınıf öğretmeninin online ders vermesidir. Bu daha önce online tecrübesi olmayan öğretmenleri oldukça zorlayacaktır. Özellikle yaşı ileri olan öğretmenlerimiz online eğitime geçişi için daha fazla zamana ihtiyaçları olacaktır.

Üniversitelerde de benzer bir durum söz konusudur. Online eğitim konusunda tecrübesi olan az sayıdaki üniversiteye karşın tecrübesi olmayan daha fazla üniversite vardır. Daha önce hazır olan ortak derslerin YÖK tarafından verilmesinde sorun yoktur ama yeni başlayan üniversitelerin online sisteme alınması uzun zaman gerektirebilir.

Online eğitim konusunda bizim önerilerimiz:

  1. Bilgisayar ve internet erişimi olmayan öğrencilere yardım edilmesi.
  2. Anne babaların sık sık uyarılarak evlerinde çocuklarına uygun eğiti ortamını hazırlamaları.
  3. Online derslerin mümkün olduğunca öğrencinin kendi öğretmeni tarafından verilmesinin sağlanması ve böylece sınıf öğretmenini sistemin içine alınması.
  4. Müfredatla ilgili olmayan hiçbir materyalin öğrencilere sunulmaması. İlk gün sunulan Menderesin idam edilişi ile ilgil video çok olumsuz bir etki yaratmıştır.
  5. Online eğitimin gidişatı ile ilgili kamu oyuna sık sık bilgilendirme yapılması.

Online eğitim dışında MEB

  1. Ücret alamayan ücretli öğretmenlerin sorununu acilen çözmeli.
  2. Her nekadar YKS(Temmuz) ve LGS(Haziran) sınavları belli isede krizle mücadelenin gidişatına göre veliler ve öğrenciler muhtemel olası değişiklikler için devamlı olarak bilgilendirilmelidir.
  3. Özel okullar kriz bitiminde telafi eğitimi yapacaklarına kendileri karar vermişlerdir. Ancak bazıları iflas noktasına gelen bu okullara krizi atlatmaları için SGK ve kredi ödemeleri, kira, doğalgaz, su, elektrik gibi konularda devlet yardımı yapılmalıdır.
  4. Krizle mücadele etmek için maske ve dezenfektan üreten meslek okullarındaki idareci, öğretmen ve öğrenciler tebrik edilmeli ve bir şekilde ödüllendirilmelidir.

Yükseköğretim konusundaki önerilerimiz:

  1. Bilgisayar ve internet erişimi olmayan öğrencilerin bu ihtiyaçları karşılanmalı
  2. Krizin duyulması ile birlikte bazı rektörlerin online eğitimi kullanma önerilerine yasak getiren YÖK daha akılcı bir kararla online eğitim kabiliyeti olan üniversiteleri serbest bırakmalı ki yapılan itirazlar üzerine yasağı kaldırmıştır, diğerlerine de yardımcı olmalıdır.
  3. YÖK online kabiliyeti olan üniversitelerin olmayan üniversitelere yardım etmesini teşvik etmeli ve bu yardımlaşmayı organize etmelidir.
  4. Üniversitelerarası içerik paylaşma platformu yaratılmalı ve aynı içerikli dersler üniversitelerce paylaşılmalıdır.
  5. Özellikle yeni ve teknik olanakları yeterli olmayan üniversiteler kısa zamanda online eğitime geçmek konusunda zorlanmamalı ve kriz sonu telafi seçeneğini kullanmaları için cesaretlendirilmelidir.

Gelecek Partisi, Covid-19’un eğitim sistemimize yapacağı olumsuz etkilerin MEB ve YÖK tarafından alınacak tedbirlerle azalacağına inanmakta ve bu kurumlarımıza şu zor günlerde başarılar dilemektedir.

GELECEK PARTİSİ EĞİTİM POLİTİKALARI İZLEME KURULU BAŞKANLIĞI